Deze custom Buick Straight Eight zag het levenslicht in 1948, het hele levensverhaal van deze wagen is voor mij een raadsel en de eigenlijke eigenaar van de wagen heb ik nooit ontmoet. Er werd door de huidige bewaarder van de wagen aan ons gevraagd hem weer presentabel te maken voor de eigenaar, die in het buitenland woont. De wagen heeft een aantal jaren in België verbleven in opslag en om het nodige mechanische onderhoud uit te voeren, maar nu dat dat allemaal achter de rug is, is het tijd hem weer aan de eigenaar te overhandigen.
Ergens in het leven van deze Buick werd hij grondig verbouwd. zo werden er een aantal accenten en trims op de carrosserie van deze wagen 'gecleand', of 'geshaved' zoals men in het Engels zegt, en werd de wagen volledig in het effen zwart herspoten. Roest is er gelukkig nergens te bespeuren aan dit oudje en de originele unilak werd dus ooit vervangen door een modernere meerlaagse variant.
De klant opteerde hier om de wagen bij zich te houden en door ons te laten behandelen in zijn garage. Ja, ook op verplaatsing een behandeling laten uitvoeren is bij ons een optie.
Eerst werd de wagen de garage uitgerold, zodat we deze een deftige wasbeurt konden geven. Behalve wat stof en een aantal vegen op de lak, was er verder geen vervuiling aanwezig. We opteerden er echter wel voor om de lak een snow foam prewash te geven, gewoon omdat het best leuke foto's oplevert natuurlijk, maar ook om zo veel mogelijk van dat stof langzaam laten af te glijden, zonder schade te veroorzaken. Zoals steeds maakten we hier gebuik van Autorbrite Magifoam.
Het was zeer belangrijk dat we deze wagen zeer voorzichtig zouden afspuiten, mits de originele raamrubbers door de jaren heen wat krimp vertoonden waardoor op sommige plaatsen er wat water langs door zou kunnen spuiten.
Na het afspoelen openden we ook even de mastodont van een motorkap, die met behulp van een ingenieus systeem langs beide zijden opengekanteld kon worden. De motorruimte zelf was in perfecte staat, behalve dan wat opgestapeld stof. Deze motor werd tot in de puntjes gerestaureerd en weer opgebouwd en was in absolute showroomstaat. Er restte ons dus niets aanders dan wat stof verwijderen van de firewall.
Tijdens het contactwassen maakten we gebruik van Meguiar's Wash+. Deze unieke shampoo heeft de eigenschap in staat te zijn om oude wax- en zelfs coatingresten te verwijderen, evenals hardnekkige vervuiling, waarvoor men traditioneel zou moeten kleien alvorens men kan gaan polijsten. Natuurlijk blijft kleien steeds een nodige tussenstap, zeker bij een dagelijks gebruikte of sterker vervuilde wagen, maar in dit geval was na het contactwassen de lak lekker glad.
Verder werden de banden met white walls ook nog even gereinigd met 1 op 4 verdunde Meguiar's Super Degreaser en werder de ramen, binnen en buiten, gereinigd met 1 op 10 verdunde Meguiar's Glass Cleaner Concentrate.
Na het drogen en uitblazen met perslucht, werd de wagen weer binnen gezet en een inspectie gestart om op zoek te gaan naar aanwezige lakdefecten.
Typische waskrassen of swirls waren duidelijke zichtbaar onder het licht van een inspectielamp alsook een matte waas op bepaalde plaatsen van de voorste spatborden. Deze zullen mogelijk veroorzaakt geweest zijn door dekens of afdekhoezen tijdens de restauratie van de motor. Gelukkig geen al te erge lakdefecten te bespeuren, dus konden we overgaan naar het bepalen van een werkbare combinatie, door het uitvoeren van een testspot.
En dit was wat 'tricky'. Onze normale go-to combinatie is een Dual Action polisher met 15 mm uitslag en een Meguiar's MF Cutting pad met Meguiar's D303 Correction Compound. Maar voor één keer moesten we toch voor even wat anders gaan, we kregen namelijk niet het gewenste resultaat. De volgende poging was een rode Meguiar's Foam Cutting Disc en de M110 Ultra Pro Speed Compound. Deze bracht zeer snel een glanzend oppervlak tevoorschijn, zelfs zonder enige verfijning was het weer spiegelglad. Dit kan je ook zien op de volgende foto's, die genomen werden voor en na een enkele pass met deze combi.
Na een volle dag waren wij halfweg de wagen geraakt tijdens de eerste polijststap. Voor de rest en het fijnere polijstwerk zouden we nog eens moeten terugkomen. De volgende dag dat we bij de wagen aankwamen, wist de beheerder ons te vertellen dat zijn neefje jammer genoeg langs de wagen gegaan was met een fietsje in de hand en per ongeluk de lak geraakt had bij het maken van een val. Ongelukjes kunnen gebeuren, gelukkig was het geberud aan de onbehandelde zijde en was het niet te diep. M110 maakte ook hier in no time korte metten mee...
Nadien werd de wagen nog eens nabehandeld met Meguiars D301 Finishing wax op een Microfiber Finishing pad om de lak net dat beetje verder te verfijnen en in één keer te voorzien van een wax bescherming.
Reactie plaatsen
Reacties